onsdag 5 januari 2011

Ledande frågor...

... är en hel värld för sig. Jag utsattes för nästan ett år sedan av en telefonundersökning. Min intervju är nu en del av ett material på 7445 lerumsbors resvanor, vilket är en imponerande skara. Ett referat av resultaten finns på Lerums Tidning: http://www.lerumstidning.se/nyhet_visa.asp?id=13636&sidnamn=NYHETER

Lägg märke till ingressen:
Ett underkännande av kollektivtrafiken. Så kan man tolka resultatet av kommunens undersökning av resvanorna i 7 000 hem. Bara en knapp femtedel kan tänka sig att åka mer tåg och buss.
 
Detta grundas på en fråga om man kan tänka sig att resa mer med tåg eller buss. På den frågan svarade jag "nej", eftersom jag redan reser de flesta dagliga resor med tåg eller buss. Betrakta en person utan körkort: Kan denna svara något annat än "Nej". Vad händer om man arbetar nära hemmet och går eller cyklar, är arbetslös eller av vilken annan anledning som helst redan reser maximalt med kollektivtrafiken? Svaret på frågan är "Nej".

Nej, som 80% av respondenterna säger, kan alltså betyda:
  • Nej - Jag reser redan maximalt med kollektivtrafiken eller
  • Nej - Jag skulle kunna resa mer kollektivt men vill inte
Enkäten ingår i projektet "Nya Vägvanor" som syftar till att minska resandets miljöpåverkan. En person som redan gör alla resor kollektivt eller per cykel skulle alltså svara "Nej" och det enda sättet att "förbättra" svaret är att få denne att ställa cykeln och ta buss eller tåg.

Den intressanta frågan är om man kan tänka sig att byta en eller flera bilresor mot tåg/buss. Inte om man kan tänka sig att resa mer.

2 kommentarer:

  1. Intressant! Jag hade nog inte tänkt på det om jag blivit utfrågad. Är det månne en vanebilist som utformat enkäten?

    Med vänlig hälsning,
    Peter Markusson

    SvaraRadera
  2. Nu finns ett inlägg om detta i Lerums Tidning:
    http://www.lerumstidning.com/lv_visa.asp?id=12357&sidnamn=LERUMSVENTILEN

    SvaraRadera