fredag 21 januari 2011

Igår kväll fastnade jag, för ett okänt antal gånger i ordningen, på centralen med ett trilskande pendeltåg. Tack vare en bekant på Trafikverket (Stort tack) har jag fått lite siffror på tågförseningar och tänkte att jag skulle ta en titt i dessa. Bland annat har jag 1084 avgångar från Göteborg C, av vilka 65 stycken gick 0 minuter sent.

Ett sätt att mäta kvalitet är att räkna "Andelen inom toleransgränser". För tåg skulle det betyda att man mäter "Andelen som är högst N minuter försenade" - Dessa betecknas i så fall "I tid". Denna modell används i de flesta fall trafik men får en del absurda konsekvenser.

Punktlighet definieras med måtten 3 minuter eller 5 minuter sent. Antalet försenade respektive i tid framgår av tabellen nedan:

             Försent 5  I tid   All
Försent 3           26     47    73
I tid                0   1011  1011
All                 26   1058  1084

6,73% av tågen är 3 minuter sena och 2,40% är 5 minuter sena. Men notera att tåg som är 3 minuter sena är 35% även 5 minuter sena. D.v.s. om ett tåg är 3 minuter sent så är det 1/3 att det även är 5 minuter sent. Hur sena tåg som är minst 3 minuter sena (73 stycken) framgår av figuren nedan:


Det som händer är att OM ett tåg är lite försenat så är det troligen VÄLDIGT försenat. Problemet är att det finns inget incitament för att minska förseningen för ett tåg som redan är sent. Eftersom detta redan har "prickats av som sent". Den utvärdering som görs premierar alltså att ett sent tåg växlas undan så att så många "andra" tåg ska komma i rätt tid.

Notera även att mätsystemet inte tar hänsyn till hur många personer som försenas. Ett fullproppat X2000 är alltså lika mycket värt som en tom rälsbuss. Trots att den totala konsekvensen kan bli mycket större om man räknar på ett annat sätt.

Jag tror att man skulle räkna "passagerarminuter" föresning eller liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar